В предыдущей статье было показано, что во все списки Новгородской летописи были вставлены описания никогда не происходившей грандиозной битвы при Липицах, что вызвало подозрение о достоверности её текста полностью. Попробуем найти «точку перелома» достоверности Новгородской летописи, сравнивая описания совпадающих событий в Новгородской и Лаврентьевской летописях, начиная с момента убийства Андрея Боголюбского и до лета 6738 (1230), события которого описаны в Лаврентьевской летописи на заменённом листе 157.
Итак, Лаврентьевская летопись: «В лето 6683 (1175). … убьенъ бысть великый князь Андрей, сынъ великаго князя Георгия, внукъ Мономаха Володимера».
Новгородская летопись: «Въ лето 6682 (1174). Убиша Володимири князя Андрея свои милостьници: на канонъ святою Петру и Павлу, в нощь, спящю ему въ Боголюбьмь».
Одно и то же событие описано разными словами и с разницей один год - запись в Новгородской летописи достоверна.
Лаврентьевская летопись: «Въ лето 6684 (1176). …Михалко же победи полкъ в день неделный и поеха въ Володимеръ с честью. …Мьстислав же бежа Новугороду, а Ярополкъ Рязаню».
Новгородская летопись: «Въ лето 6683 (1175). Мьстиславъ… бивъся съ стръемь своимь Михалкомь, и седе Новегороде; а Михалко седе Володимири, а брата посади Переяславли Всеволода (в Переяславле Русском – авт.)».
Описания конфликта за великокняжеский престол Михаила Юрьевича с племянниками, Мстиславом и Ярополком Ростиславичами, совпадают – очень хорошо, хотя разница в один год сохраняется.
Лаврентьевская летопись: «В лето 6685 (1177). Преставися благоверный и христолюбивыи князь Михалко, сынъ Гюргевъ, внукъ Мономаха Володимера. …А Глебъ и Романъ, сынъ его, и Игорь, и Ярополкъ, перешедъ Колахшю, и поидоша ко Всеволоду на Прускову гору и, не дошедше до стрелища одиного Всеволожа полку. И ту абье побегнуше переди Мстиславъ на сеи стороне рекы, а Глебъ, постоявъ мало, видевъ Мстислава бежавша, побеже гоним Божьимъ гневом. Всеволодъ же князь погна вследъ ихъ со всею дружиною, овы секуще, овы вяжюще. И ту самого Глеба яша руками, и сна его Романа, и шюрина его Мстислава Ростиславича. …Рязанци же, здумаша, рекуще: «Князь нашь и братья наши погыбли в чюжемъ князи». …По мале же дний всташа опять людье вси и бояре и придоша на княжь дворъ многое мьножьство съ оружьемъ, рекуще: «Чего ихъ додержати хочемъ? Слепити!».
Новгородская летопись: «Въ лето 6684 (1176). …умьрлъ бяше Михалко. Иде Мьстислав съ зятьмь съ Глебомь и съ братомь Яропълкомь на Суждаль, и бишася за Калакшею, и ту победиша рязанце, и яша князя Глеба и съ сыномь и Мьстислава съ братомь Яропълкомь.
Въ лето 6685 (1177). Преставися Глебъ, князь Рязаньскыи, Володимири въ порубе. Въ то же время слепленъ бысть Мьстиславъ князь съ братомь Яропълкомь от стръя своего Всеволода, и пусти я въ Русь; ведома же има слепома».
Очень хорошее совпадение описаний битвы на Колакше, когда были побеждены противники Всеволода Юрьевича – коалиция братьев Ростиславичей (Мстислава и Ярополка) и рязанских князей. Частично даже год совпадает.
Лаврентьевская летопись: «В лето 6687 (1179). Преставися Новегороде пороздное неделе князь Мстиславъ Ростиславичь, внукъ Гюргевъ, положенъ бысть въ святей Софьи».
Новгородская летопись: «Въ лето 6686 (1178). Индикта 10, месяця априля въ 20, преставися князь Мьстиславъ, сынъ Ростиславль».
Смерть ослеплённого после битвы на Колакше Мстислава Ростиславича. Разница в один год сохранилась, но достоверность – в наличии.
Лаврентьевская летопись: «В лето 6688 (1180). Преставися князь Мьстиславъ, сынъ Ростиславль, внукъ Мстиславль, в суботу 50-ю, и положенъ бысть в святей Софьи».
Новгородская летопись: «Въ лето 6688 (1180). Переставися кънязь Мьстиславъ Новегороде Ростиславиць, вънукъ Мьстиславль, месяця июня въ 14, и положиша и въ святеи Софии».
Смерть князя новгородского Мстислава Ростиславича Храброго – отца Мстислава Мстиславича Удатного. Здесь даже год совпадает!
Лаврентьевская летопись: «В лето 6689 (1181). Приде князь Всеволодичь Святославъ с новгородци и с половци с погаными и с черниговци на Всеволода Юргевича. Всеволодъ же поиде противу ему и усрете и на Влене на реце. И стояше промежи собою две недели».
Новгородская летопись: «Въ лето 6688 (1180). …иде князь Святославъ Всеволодиць, Олговъ вънукъ, из Руси на Суждаль ратью на Всеволода, а сынъ его Володимиръ съ новъгородьци из Новагорода; и съяшася на Вълзе устье Тьхвери, и положиша всю Вългу пусту, и городы все пожьгоша, и не дошьдъше Переяславля за 40 вьрстъ, у Вьлене у реце, ту ся воротиша».
Противостояние Всеволода Юрьевича и черниговских князей на реке Влене – между Дмитровом и Переславлем-Залесским, после которого черниговцами был сожжён Дмитров.
Лаврентьевская летопись: «В лето 6690 (1182). …Ярополку даша Торъжекъ. Он же, седя на Торжку, поча воевати Волгу люди Всеволоже. Князь же Всеволодъ изъездомъ еха к Торъжку. И, приехавъ, стоя около города месяць, и людье изнемогошася в городе з голода и конину ядяху, и передашася. И взяша городъ, а князя Ярополка яша».
Новгородская летопись: «Въ лето 6689 (1181). …приде Всеволодъ съ всемь пълкомь своимь и съ муромьци и с рязанъци на Новыи търгъ; и затворишася новотържьци въ граде съ княземь Яропълкомь. И оседоша городъ, и седеша 5 недель, и изнемогоша въ граде: зане не бяше имъ кърма, друзии бо ихъ и конину ядяху; и устрелиша князя Яропълка въ граде».
Гибель Ярополка Ростиславича при осаде Торжка после его набега на земли Владимирского княжества.
Лаврентьевская летопись: «В лето 6692 (1184). Иде князь Всеволодъ на болгары со Изяславомъ Глебовичемъ, сыновцемъ своимъ».
Новгородская летопись: «Въ лето 6691 (1183). …ходи Всеволодъ на Българе съ всею областию своею, и убиша Българи князя Глебовиця Изяслава».
Гибель Изяслава Глебовича – племянника Всеволода Юрьевича – во время похода на Булгар.
Лаврентьевская летопись: «В лето 6694 (1186), месяця мая въ 1 день, на память святаго пророка Иеремия, в середу на вечерни бысть знаменье въ солнци, и морочно бысть велми, яко и звезды видети человекомъ въ очью».
Новгородская летопись: «Въ лето 6693 (1185). Маия въ 1 день, въ час 10 дни, яко въ звонение вечернее, солнце помьрче, яко на часу и боле, и звезды быша, и пакы просветися, и ради быхомъ».
Точная дата указана в Новгородской летописи - полное солнечное затмение на Северо-Востоке Европы наблюдалось 1 мая 1185 г.
Лаврентьевская летопись: «В лето 6708 (1200). …придоша новгородци, лепшие мужи, Мирошьчина чадь, к великому князю Всеволоду с поклономъ и с молбою всего Новагорода, рекуще: «Ты, господинъ князь великый Всеволодъ Гюргевич, просимъ у тобе сына княжитъ Новугороду, зане тобе отчина и дедина Новъгород». Князь же великый здумавъ с дружиною своею и утвердивъ ихъ крестотмъ честнымъ на всей своей воли, да имъ сына своего Святослава».
Новгородская летопись: «Въ лето 6707 (1199). Приславъ Всеволодъ, выведе Ярослава из Новагорода и веде и къ собе; …Идоша людье съ посадникомь и съ Михалкомь къ Всеволоду; и прия е съ великою честью и вда имъ сынъ Святославъ».
Пятилетний Святослав Всеволодович направлен княжить в Новгород Великий.
Лаврентьевская летопись: «В лето 6711 (1203), месяца генваря въ 2 день, на память святаго Силивестра, папы Римьскаго взятъ бысть Кыевъ Рюрикомъ и Олговичи и всею Половецьскою землею».
Новгородская летопись: «Въ лето 6711 (1203). Рюрикъ съ Ольговици и съ погаными Половци, Концякъ и Данила Бяковиць, възяша град Кыевъ на щитъ въ 1 день генваря, на святого Василия».
Полное совпадение в описаниях очередного переворота в Киеве.
Лаврентьевская летопись: «В лето 6713 (1205), месяца марта въ 30 день, на память святое мученици Евдокеи. Всеволодъ, великый князь, посла сына своего Костянтина Новугороду Великому на княженье».
Новгородская летопись: «Въ лето 6713 (1205). …присла великыи князь Всеволодъ въ Новъгородъ, рекя тако: «Въ земли вашеи рать ходить, а князь вашь, сынъ мои Святославъ, малъ; а даю вы сынъ свои стареишии Костянтинъ». Тъгда же отяшя посадницьство у Михалка и даша Дмитру Мирошкиницю. Въ то же лето приде князь Костянтинъ Всеволодиць, внукъ Гюргевъ, въ Новъгородъ, месяця марта въ 20, на святого Герасима».
Десятилетнего Святослава Всеволодовича в Великом Новгороде сменил двадцатилетний Константин – старший брат. Но в Новгородской летописи ничего не сказано о гибели в Польше отца Даниила Галицкого, Романа Мстиславича, и о первом совместном походе на «бесхозный» Галич Ольговичей и Рюрика Ростиславича Овручского.
Согласно Новгородской летописи в лето 6714 (1206) примечательными были только два события: кончина новгородского посадника Митрофана и строительство церкви на Дивной горе новым посадником Твердиславом.
А судя по Лаврентьевской летописи, год был очень богат примечательными событиями: «В лето 6714 (1206). Совкупишася Олговичи вси в Черниговъ на снем: Всеволодъ Чермны с своею братьею, и Володимеръ Игоревичь с своею братьею, и Мстиславъ Романовичь и-Смолиньска приде к ним с своими сыновци, и половци придоша к ним мнози. И поидоша опять на Галичь. …король с галичаны, здумавъ переже, послалъ в Переяславль по Ярослава Всеволодича и ждаша его 2 недели. Ярослав же гна ис Переяславля к Галичю и, слышавъ, оже Володимеръ въехалъ в Галичь пред ним за 3 дни, възвратися в свой Переяславль вспять. …Всеволодъ Чермный седе в Кыеве. …Ярослав же выде ис Переяславля. …Всеволодъ же посади сына своего в Переяславли. …Того же лета Рюрикъ, совокупяся со Мстиславом Романовичем, и с сынми своими, и со всеми сыновци своими, выгна ис Кыева Всеволода Чермнаго и сына его ис Переяславля. …Рюрикъ же сам седе в Кыеве, а сына своего Володимера посади в Переяславли. Того же лета, на зиму Всеволодъ Чермный совокупися с своею братьею, и с сыновци своими, и с половци, иде на Кыевъ. Рюрикъ же не мога стати противу затворися в Кыеве. Они же стояше около города 3 недели, възвратишася вспять, не успевше ничто же. …Тое же зимы бысть знаменье на небеси в солнци, месяца февраля въ 28 день, в среду сырное недели, и стоя от полуденье до мефимона. …Того же дне и Костянтинъ князь приеха из Новагорода къ отцю своему».
Примечательно здесь то, что совершенно точно указано время приезда Константина Всеволодовича из Великого Новгорода во Владимирское княжество: неполное солнечное затмение на Северо-Востоке Европы наблюдалось 28 февраля лета 6714, т. е. уже в 1207 году, если считать начало года с 1 января! А прибыл Константин по вызову отца для сборов в поход на Чернигов, на Всеволода Чермного, устроившего круговерть переворотов в Киеве, Галиче и Переяславле Русском. Взамен Константина в Новгород отправился княжить Святослав Всеволодович.
В союзники Всеволод пригласил рязанских князей, но, так как Рязань долгое время входила в состав Черниговского княжества, то рязанским князьям по духу были ближе черниговские, и они, вполне возможно, могли друг с другом договориться. Была ли измена на самом деле, но получилось так, что рязанские князья оказались под арестом.
Вот как эти события описаны в Лаврентьевской летописи: «В лето 6715 (1207). …Слышавъ великый князь Всеволодъ Гюргевич, внукъ Володимерь Мономаха, оже Олговичи воюют с погаными землю Рускую, и сжалиси о томь и рече: «То ци темъ отчина однем Руская земля, а нам не отчина ли?». И рече: «Како мя с ними Богъ управить, хочю поити к Чернигову». И посла Новугороду по сына своего Костянтина. Слышав же Костянтинъ весть от отца своего, нача совокупляти вое многы и совокупя новгородци, плесковичи, ладожаны, новоторжьци, и поиде, скоро доспевъ со всеми силами. И дождася отца на Москве. …И потом посла в Рязань по Романа и по братью его и в Муром по Давыда. Они же, доспевше, поидоша възле реку Оку горе. …Придоша к нему и рязаньскые князи - Романъ, Святославъ, брат его, з двема сынома, а Игоревича 2, братья его, Инъгваръ и Юрги, и Володимерича 2, Глебъ и Олегъ, а Всеволод бяше умерлъ в Проньске, брат ихъ, и из Мурома Давыдъ. И, целовавъ ихъ, повеле имъ сести в шатре, а сам князь великый седе в полъстници и нача к ним слати князя Давыда муромскаго и Михаила Борисовича, мужа своего, на обличенье ихъ. И ходящим имъ долго время межи ими. Онем же кленущимся и ротящим, яко несть то тако. Глебъ же и Олегъ, Володимерича братичича им своя пришедше, обличиста ихъ. Князь же великый, слышавъ, яко въображена бысть истина, повеле изъимати ихъ с своими думцами и вести ихъ в Володимерь, месяца семтября въ 22 день святого Фокы, в день суботный».
В Новгородской летописи тоже сообщается об этих событиях, но произошли они по её версии в лето 6717 (1209): «Идоша новгородьци на Чьрниговъ съ князьмь Костянтиномь, позвани Всеволодомь; и придоша на реку на Оку, и ту ся скопиша вси вои, а князи рязаньстии и сташа об ону Оке, въ помочь Всеволоду. И позва е Всеволодъ на обедъ, и седоша 6 князь въ шатре, а Глебъ и Ольгъ у Всеволода въ шатре, и новгородьци. И ту обадиста Володимириця братью свою: «И не ими, княже, веры братьи наю, суть на тя съветали съ чьрниговьскыми князи», - и темь е облици рязаньстии князи. И Всеволодъ изма е и муж ихъ, и сковавъ, посла е въ Володимирь».
Вот оно - место первой корректировки текста Новгородской летописи: начиная с лета 6714 (1206) к информации, приведённой в летописи, необходимо подходить очень осторожно!
Отметим двухлетнюю разницу в описании событий и попробуем в какой-то мере восстановить первоначальный вид Новгородской летописи, опираясь на бесспорные факты:
- Константин Всеволодович прибыл к отцу для сборов в поход на Чернигов в последний день лета 6714, т. е. фактически в лето 6715 (1207); Всеволод Юрьевич арестовал рязанских князей в то же лето;
- Ярослав Всеволодович находился в заточении в Рязани в лето 6716 (1208);
- Мстислав Мстиславич Удатный в лето 6720 (1212) помог смоленскому князю Мстиславу Романовичу Старому занять великокняжеский престол в Киеве, изгнав Всеволода Чермного;
- Ярослав Всеволодович после пленения Владимира Всеволодовича половцами вернулся в Переяславль Русский в лето 6723 (1215);
- Ярослав Всеволодович сменил в Новгороде Мстислава Удатного в лето 6724 (1216);
- согласно Ипатьевской летописи в лето 6725 (1217) Мстислав Мстиславич Удатный участвовал в сражениях в Галиции и в Новгороде находиться никак не мог.
Продолжим сравнение описаний событий в летописях.
Лаврентьевская летопись: «В лето 6716 (1208). Посла великый князь Всеволодъ сына своего Ярослава в Рязань на столъ. Рязанци же, лесть имуще к нему, целоваша крестъ ко Всеволоду и не управиша. И изимаша люди его и исковаша, а инехъ в погребех засыпавше измориша. Всеволодъ же, слышавъ се, иде на Рязань с сынми своими и, пришедъ, ста у града Рязаня. И Ярославъ изиде противу отца своего и целова и с радостью», - арестовав рязанских князей, Всеволод на время «расследования» направил в Рязань Ярослава, которого рязанцы посадили в погреб, – пришлось отцу силой вызволять своего сына из заточения.
Новгородская летопись: «Въ лето 6718 (1210). …ходи Всеволодъ на Рязань, и рече имъ: «Поиде къ мне съ сыномь моимь Ярославомь за Оку на ряды»; и переидоша к нему, и ту я изма, и посла пълкы, изма жены и дети, а градъ ихъ зажьже; и тако я расточи я по градомъ», - вновь отметим двухлетнюю разницу в описании событий и далее читаем: «Приде князь Мьстислав Мьстиславиць на Тържькъ и изма дворяне Святославли, и посадника оковаша, а товары ихъ кого рука доидеть». Таким образом, Мстислав Мстиславич прибыл в Новгород в то же лето, в которое Ярослав находился в заточении в Рязани – в лето 6716 (1208) - снова наблюдается расхождение в два года.
Прибыл он в, по-видимому, без приглашения, что следует из следующего сообщения Новгородской летописи: «Мьстислав Мьстиславиць… в Новъгородъ присла: «Кланяяся святеи Софии и гробу отця моего и всемъ новгородьцемъ; пришьлъ есмь къ вамъ, слышавъ насилье от князь (насилие от тринадцатилетнего Святослава? – Авт.), и жаль ми своея отцины (его отец княжил всего два года в 1179 -1180 годах, похоронен в Святой Софии в Новгороде – авт.)». То слышавъше, новгородьци послаша по нь съ великою честью: «Поиди, княже, на столъ»; а Святослава посадиша въ владыцьни дворе и съ мужи его, донеле будеть управа съ отцемь. Приде Мьстиславъ въ Новъгородъ, и посадиша и на столе отци, и ради быша новъгородьци. И поиде Мьстиславъ съ всемь пълкомь на Всеволода; и быша на Плоскеи, и присла къ нему Всеволодъ: «Ты ми еси сынъ (Всеволод доводился Мстиславу дядей – авт.), а язъ тъбе отець; пусти Святослава съ мужи, и все, еже заседелъ, исправи; язъ гость пускаю и товаръ». И пусти Мьстиславъ Святослава и мужи его, а Всеволодъ пусти гость съ товары; хресть человаста и миръ възяста; и приде Мьстислав въ Новъгородъ». Отметим приказной тон Всеволода Юрьевича, которым он указал Мстиславу Мстиславичу его место.
Лаврентьевская летопись: «В лето 6717 (1209) …Тое же зимы великый князь Всеволодъ посла сыны своя, Костянтина с братьею его, на Мстислава Мстиславича на Торжекъ. Мстислав же, слышавъ, оже идет на нь рать, изиде ис Торжку Новугороду, а оттуда иде в Торопець в свою волость. Костянтин же с своею братьею възвратишася со Тьфери, и Святославъ приде к ним из Новагорода», - Мстислав Мстиславич побоялся перечить Всеволоду и быстро сбежал.
А вот, что сказано в Новгородской летописи об этом «путешествии» Мстислава: «Въ лето 6719 (1211). …посла князь Мьстиславъ Дмитра Якуниця на Лукы съ новгородьци города ставитъ, а самъ иде на Тържькъ блюстъ волости, исъ Търожку иде въ Торопьчь, ис Торопця иде на Лукы, и съняся съ новгородьци», - вновь двухлетняя разница.
Если учесть эту двухлетнюю разницу, то можно предположить, что события, описанные в Новгородской летописи под 1214 годом, реально происходили двумя годами ранее: «Въ лето 6722 (1214). …Всеволодъ ис Кыева выбежа за Дънепрь; и въиде Мьстислав съ братьею и съ новгородьци въ Кыевъ, и поклонишася кыяне, и посадиша Кыеве Мьстислава Романовиця, вънукъ Ростиславль. Идоша ис Кыева къ Чьрнигову, и стоявъше 12 дни, възяша миръ, и въземъше дары, придоша Новугороду вси сдрави». Действительно, в лето 6720 (1212) из Киева был изгнан Всеволод Чермный (князь черниговский), а князь смоленский, Мстислав Романович Старый (погибший впоследствии в 1223 году на Калке), стал великим князем киевским.
Получается, что сдвинув события, описанные в Новгородской летописи с лета 6716 (1208) по лето 6722 (1214), на два лета ранее, мы переместим границу «излома достоверности» в Новгородской летописи на лето 6721 (1213).
В 1216 году Мстислав Мстиславич покинул Новгород и отправился в Галицию – найдём в летописи статью с описанием этого факта: «Въ лето 6726 (1218). …Съзва Мьстислав веце на Ярослаль дворъ, рече: «кланяюся святеи Софии и гробу отця моего и вамъ; хоцю поискати Галиця, а васъ не забуду; даи богъ леци у отця у святеи Софии». В этой же статье дано описание братоубийства в Рязани, практически, слово в слово повторяющее сообщение, приведённое в Лаврентьевской летописи – явная поздняя вставка. Следует заметить, что события лета 6726 (1218) плотно связаны с событиями 6725 (1217) – логически следуют за ними. Сдвинув даты этих статей на два года ранее, указав сменщиком Мстислава Мстиславича не Святослава, а Ярослава, и отделив события которые реально произошли 1217 и 1218 годах, мы получим описания реальных событий лет 6723 (1215), 6724 (1216) и лет 6725 (1217), 6726 (1218).
Остаётся только проблема с летами 6721 (1213) и 6722 (1214), так как статьи с описаниями событий лет 6723 (1215) и 6724 (1216) – плоды творчества фальсификаторов истории: в статье лета 6723 (1215) Ярославу приписали действия Всеволода при освобождении Святослава в лето 6716 (1208) и добавили описание голода, который случился в Новгороде в лето 6738 (1230), а статья о событиях лета 6724 (1216) – сплошные фантазии «редакторов» летописи, причём, напичканные противоречиями.
Следует заметить, что в статье с описаниями событий лета 6722 (1214) нелогично выглядит поход Мстислава Мстиславича на Чудь, который описан в самом начале статьи, а начался он 1 февраля, т. е. практически уже в лето 6723 (1215). С учётом переноса времени на два года целесообразно обозначить этот поход, как событие лета 6721 (1213).
Привожу получившийся текст с описаниями реальных событий, начиная с лета 6716 (1206) и заканчивая летом 6726 (1218). Описания событий в Новгородской летописи, начиная с лета 6727 (1219) и заканчивая летом 6744 (1236), не фальсифицировались!
Въ лето 6714 (1206). Приде Лазорь, Всеволожь муж, из Володимиря, и Борисе Мирошкиниць повеле убити Ольксу Събыславиця на Ярославли дворе, и убиша и без вины, въ суботу марта въ 17, на святого Альксия; а заутра плака святая Богородиця у святого Якова въ Неревьскемь конци. Преставися рабъ божии Митрофанъ, а мирьскы Михалько, постригься у святеи Богородици въ Аркажи манастыри маия въ 18, посадникъ новгородьскыи. Въ то же лето постави Твьрдислав церковь на воротехъ въ Оркажи манастыри Михалковиць, святого Сьмена Стълъпника, иже на Дивнеи горе.
Въ лето 6715 (1207). Идоша новгородьци на Чьрниговъ съ князьмь Костянтиномь, позвани Всеволодомь; и придоша на реку на Оку, и ту ся скопиша вси вои, а князи рязаньстии и сташа об ону Оке, въ помочь Всеволоду. И позва е Всеволодъ на обедъ, и седоша 6 князь. въ шатре, а Глебъ и Ольгъ у Всеволода въ шатре, и новгородьци. И ту обадиста Володимириця братью свою: «и не ими, княже, веры братьи наю, суть на тя съветали съ чьрниговьскыми князи», и темь е облици рязаньстии князи. И Всеволодъ изма е и муж ихъ, и сковавъ, посла е въ Володимирь, а самъ поиде съ новгородци и съ клеветникома на Рязаньскую волость; и приде къ Проньску, и рече: «передаите ми ся». Они же сташа съ князьмь Изяславомь съ третиемь Володимиричемь; кюръ Михаилъ побеже переди ис Проньска. И отъя у нихъ воду, и они передашася; и я княгыню кюръ Михаиловую, товары поима бещисла, а съ Изяславомь миръ възя, и отъидоша сторови. А новгородьци пусти ис Коломна Новугороду, одаривъ бещисла, и вда имъ волю всю и уставы старыхъ князь, егоже хотеху новгородьци, и рече имъ: «кто вы добръ, того любите, а злыхъ казните»; а собою поя сына своего Костянтина и посадника Дъмитра, стрелена подъ Проньскомь, а вятьшихъ 7. Новгородьци же, пришьдъше Новугороду, створиша вече на посадника Дмитра и на братью его, яко ти повелеша на новгородьцихъ сребро имати, а по волости куры брати, по купцемъ виру дикую, и повозы возити, и все зло; идоша на дворы ихъ грабежьмь, а Мирошкинъ дворъ и Дмитровъ зажьгоша, а житие ихъ поимаша, а села ихъ распродаша и челядь, а скровища ихъ изискаша и поимаша бещисла, а избытъкъ розделиша по зубу, по 3 гривне по всему городу, и на щитъ; аще кто потаи похватилъ, а того единъ богъ ведаеть, и от того мнози разбогатеша; а что на дъщькахъ, а то князю оставиша. Того же лета привезоша Дмитра Мирошкиниця мьрътвого из Володимиря и погребоша и у святого Георгия въ манастыри, подъле отчя; а новгородьци хотяху съ моста съврещи, нъ възбрани имъ архепископъ Митрофанъ. Присла Всеволодъ сына своего Святослава въ Новъгородъ, въ неделю мясопустную. Тъгда даша посадьницьство Твьрдиславу Михалковицю, и даша дъщкы Дмитровы Святославу, а бяше на нихъ бещисла; и целоваша новгородци честьныи хрестъ, око «не хочемъ у себе дьржати детии Дмитровыхъ, ни Володислава, ни Бориса, ни Твьрдислава Станиловиця и Овъстрата Домажировиця»; и поточи я князь къ отцю, а на инехъ серебро поимаша бещисла. Поставиша церковь святого Лукы на Лубянеи улици, перенесъше съ Коленя, Володаревице и Носовици. Того же лета съвьршиша церковь святыя Пятниця заморьскии, августа въ 30. Того же лета съвьрши церковь святого Пянтелеимона Федоръ Пинещиниць. Въ то же лето преставися рабъ божии Парфурии, а мирьскы Прокша Малышевиць, постригься у святого Спаса на Хутине, при игумене Варламе; а покои господи душю его.
Въ лето 6716 (1208). Новгородьци угонивъше Литву въ Ходыницихъ, избиша съ князьмь Володимиромь и с посадникомь Твьрдиславомь. Того же лета ходи Всеволодъ на Рязань, и рече имъ: «поиде къ мне съ сыномь моимь Ярославомь за Оку на ряды»; и переидоша к нему, и ту я изма, и посла пълкы, изма жены и дети, а градъ ихъ зажьже; и тако я расточи я по градомъ. На ту же зиму приде князь Мьстислав Мьстиславиць на Тържькъ и изма дворяне Святославли, и посадника оковаша, а товары ихъ кого рука доидеть; а в Новъгородъ присла: «кланяяся святеи Софии и гробу отця моего и всемъ новгородьцемъ; пришьлъ есмь къ вамъ, слышавъ насилье от князь, и жаль ми своея отцины». То слышавъше, новгородьци послаша по нь съ великою честью: «поиди, княже, на столъ»; а Святослава посадиша въ владыцьни дворе и съ мужи его, донеле будеть управа съ отцемь. Приде Мьстиславъ въ Новъгородъ, и посадиша и на столе отци, и ради быша новъгородьци. И поиде Мьстиславъ съ всемь пълкомь на Всеволода; и быша на Плоскеи, и присла къ нему Всеволодъ: «Ты ми еси сынъ, а язъ тъбе отець; пусти Святослава съ мужи, и все, еже заседелъ, исправи; язъ гость пускаю и товаръ». И пусти Мьстиславъ Святослава и мужи его, а Всеволодъ пусти гость съ товары; хресть человаста и миръ възяста; и приде Мьстислав въ Новъгородъ.
Въ лето 6717 (1209). Приде Дмитръ Якуниць из Руси, и съступися Твьрдиславъ посадничьства по своеи воли стареишю себе: тъгда же даша посадничьство Дъмитру Якуничю. И посла князь Мьстиславъ Дмитра Якуниця на Лукы съ новгородьци города ставитъ, а самъ иде на Тържькъ блюстъ волости, исъ Търожку иде въ Торопьчь, ис Торопця иде на Лукы, и съняся съ новгородьци; а лучяномъ да князя Володимира Пльсковьскаго. Того же лета, волею божиею, съвьрши церковь камяну Вячеславъ Прокшиниць, вънукъ Малышевъ, Святых 40; а даи богъ ему въ спасение молитвами святыхъ 40. Том же лете бесъ князя и без новъгородьць Новегороде бысть пожаръ великъ: загореся на Радятине улици и съгоре дворовъ 4000 и 300, а церквии 15. Того же лета, на зиму, месяця генваря въ 22, на святого Климента, и злодеи испьрва не хотя добра, зависть въложи людьмъ на архиепископа Митрофана съ князьмь Мьстиславомь, и не даша ему правитися, и ведоша и въ Торопьць; онъ же то прия съ радостию, яко Иоанн Златоустьць и Григории Акраганьскыи, тую же и сь прия печяль, славя бога. Тъгда же бяше пришьлъ, преже изгнания Митрофаня архиепископа, Добрына Ядреиковиць изъ Цесаряграда и привезе съ собою гробъ господень, а самъ пострижеся на Хутине у святого Спаса; и волею божиею възлюби и князь Мьстислав и вси новгородьци, и послаша и въ Русь ставитъся; и приде поставленъ архиепископъ Антонии и створи полату Митрофаню церковь въ имя святого Антония.
Въ лето 6718 (1210). Ходи Мьстислав на Чюдь, рекомую Търму, съ новгородьци, и много полониша, скота бещисла приведоша. Потом же на зиму иде князь Мьстиславъ съ новгородьци на чюдьскыи городъ, рекомыи Медвежю голову, села ихъ потрати; и придоша подъ городъ, и поклонишася Чюдь князю, и дань на нихъ възя, и придоша вси сдрави.
Въ лето 6719 (1211). Въ Петрово говение изъехаша Литва безбожная Пльсковъ и пожгоша: пльсковици бо бяху въ то время изгнали князя Володимира от себе, а пльсковици бяху на озере; и много створиша зла и отъидоша.
Въ лето 6720 (1212). Изгони Всеволодъ Чьрмьныи сынъ Святославль, правнукъ Олговъ, внукы Ростиславле из Руси, тако река: «Брата моя есте 2 князя повесили вы въ Галици, яко злодея и положили есте укоръ на всехъ; и нету вамъ чясти въ Русскои земли». Того же лета прислаша внуци Ростиславли въ Новъгородъ къ Мьстиславу Мьстиславицю: «Се не творить намъ Всеволодъ Святославиць части въ Русьскои земли; а поиди, поищемъ своеи отцины». Мьстислав же съзва вече на Ярослали дворе и почя звати новгородьчв Кыеву на Всеволода Чьрмьнаго. Рекоша ему новгородьци: «Камо, княже, очима позриши ты, тамо мы главами своими вьржемъ». И поиде князь Мьстислав съ новгородци къ Кыеву месяця июня, на святого Феодора; и доидоша Смольньска, и бысть распря новгородьцемъ съ смолняны, и убиша новгородци смолнянина, а по князи не поидоша. Князь же Мьстиславъ въ вече поча звати, они же не поидоша; князь же человавъ всехъ, поклонивъся, поиде; новгородьци же, створивъше вече о собе, почаша гадати. И рече Твьрдиславъ посадникъ: «Яко, братие, страдали деди наши и отчи за Русьскую землю, тако, братье, и мы поидимъ по своемь князи»; и тако поидоша и-Смольньска, и постигъше князя, и начаша воевати по Днепрю городе черниговьскее и възяша Речице на щитъ и иные городе мнозе чьрниговьскыя. И придоша подъ Вышегородъ и начаша ся бити, и одоле Мьстиславъ съ братьею и съ новгородьци, и яша 2 князя: Ростислава Ярославиця и Яропълка, брата его, вънука Олгова, а вышегородци поклонишася, отвориша врата, а Всеволодъ ис Кыева выбежа за Дънепрь; и въиде Мьстислав съ братьею и съ новгородьци въ Кыевъ, и поклонишася кыяне, и посадиша Кыеве Мьстислава Романовиця, вънукъ Ростиславль. Идоша ис Кыева къ Чьрнигову, и стоявъше 12 дни, възяша миръ, и въземъше дары, придоша Новугороду вси сдрави.
Въ лето 6721 (1213). Месяця февраля въ 1 день, въ неделю сыропустную, громъ бысть по заутрении, и вси слышаша; и потом тъгда же змьи видеша летящь. Том же дне иде князь Мьстислав съ новгородьци на Чюдь на Ереву, сквозе землю Чюдскую къ морю; села ихъ потрати и осекы ихъ възьма; и ста съ новгородци подъ городомъ Воробииномь, и Чюдь поклонишася ему; и Мьстиславъ же князь възя на нихъ дань, и да новгородьцемъ две чясти дани, а третьюю чясть дворяномъ; бяше же ту и Пльсковьскыи князь Всеволодъ Борисовиць съ пльсковици, и Торопьцьскыи князь Давыдъ, Володимирь брат; и придоша сдрави вси съ множьствомь полона.
Въ лето 6722 (1214). Бысть тишина все лето.
Въ лето 6723 (1215). Поиде Мьстислав Кыеву, оставивъ Новегороде княгыню и сына своего Василия; и поя съ собою Гюргя Иванковиця, Сбыслава Степаниця, Ольксу Путиловиця. Тъгда же поиде Володимиръ въ Новъгородъ своими орудии. И воеваша Литва въ Шелоне; новгородци идоша по нихъ и не състигоша ихъ. И поидоша къ Медвежи голове съ княземь Володимиромь и съ посадникомь Твьрдиславомь, и сташа подъ городомь. Чюдь же начаша слати съ поклономь льстью, а по Немьци послаша; и начаша новгородци гадати съ пльсковичи о чюдьскои речи, отшедъше далече товаръ, а сторожи ночьнии бяху пришли, а дневнии бяху не пошли; а наехаша на товары без вести, новъгородци же побегоша съ вечя въ товары, и поимавше оружие и выбиша е ис товаръ; и побегоша Немци къ городу, и убиша новгородци два воеводе, а третии руками яша, а коневъ отъяша 700, и придоша сдрави вси. Князь же Мьстиславъ приде въ Новъгородъ без нихъ; и я Станимира Дьрновиця съ сыномь Нездилою и, оковавъ, потоци, и товаръ поима бещисла, и опять пусти. Тои же весне загореся месяця маия въ 31 от Ивана от Ярышевиця въ середъ утра, вечьне, и погоре до удьния все полъ, не остася ни хорома; а кто бяше въбеглъ въ камяныя божнице съ товары, а ту изгореша и сами съ товары; а въ Варязьскои божници изгоре товаръ вьсь варязьскыи бещисла; а церквии съгоре 15, а у камяныхъ вьрхы огореша и притворы.
Въ лето 6724 (1216). Приде князь Мьстиславъ на Тържекъ, и я Борислава Некуришница, и поимавъ товаръ многъ, и пусти и. Тъгда же разболеся княжиць Василии Мьстиславичь на Търожку, и привезоша и въ Новъгородъ мертвъ; и положиша и у святеи Софии, головахъ у деда, въ святеи Богородици. Того же лета заложи архиепископъ Антонии церковь камяну святыя Варвары манастыр. Съзва Мьстислав веце на Ярослаль дворъ, рече: «Кланяюся святеи Софии и гробу отця моего и вамъ; хоцю поискати Галиця, а васъ не забуду; даи богъ леци у отця у святеи Софии». Новгородьци же много моляхуся: «не ходи, княже»; и не можахуть его уяти, и поклонивъся поиде. Того же лета приде из Володимиря архиепископъ Митрофан, и провадиша и новгородьци къ святеи богородици Благовещению. Того же лета новъгородьци, много гадавъше, послаша по Ярослава по Всеволодиця, по Гюргевъ вънукъ, Гюргя Иванъковиця посадника и Якуна тысяцьскаго и купьць стареишихъ 10 муж; и въиде князь Ярославъ въ Новъгородъ, и усрете и архиепископъ Антонъ съ новгородьци.
Въ лето 6725 (1217). Поиде Ярослав въ Русь; новгородци же послашася Смольньску по Святослава по Ростиславиця, и приде в Новъгородъ месяця августа въ 1. Того же лета приде из Володимиря архиепископъ Митрофан, и провадиша и новгородьци къ святеи богородици Благовещению.
Въ лето 6725 (1218). Поиде Сьмьюнъ Еминъ въ 4-хъ стехъ на Тоимокары, и не пусти ихъ Гюрги, ни Ярослав сквозе свою землю; и придоша Новугороду въ лодьяхъ, и ста по полю шатры на зло; и замыслиша Твьрдислав и Якунъ тысячьскыи, засли къ Гюргю, не пусти ихъ туда; и възвадиша городъ. Тъгда отъяша посадничьство у Твьрдислава и даша Смену Борисовицю, а тысяцьское у Якуна и даша Семьюну Емину. Тъгда же концяша церковь камяну святыя Варвары. Того же лета заложиста Твьрдиславъ съ Федоромь церковь камяну святого Михаила, а другую святыхъ 3 отрокъ посторонь малу, съвершиша ю въ 4 дки.
Мстислав Мстиславич больше в Новгороде не появлялся: до 1226 года княжил в Галиче, а до 1228 – в Торческе. Участвовал в битве на Калке. Его изображение имеется на памятнике Тысячелетию России, наряду с изображениями Даниила Галицкого и Александра Невского, а для самой яркой политической фигуры первой половины XIII века, Ярослава Всеволодовича, брагодаря «редакторам» летописей, там места не нашлось.